Nästan hälften av svenskarna har svårt att släppa jobbet på sin semester, något som säger mycket om vår syn på arbetet och den vardag som vi lever största delen av året. Men också kraven på hur ledigheten ska vara sätter käppar i hjulet för en riktigt givande semester. Medvetenhet är en viktig del i att kunna slappna av. 

Vi längtar och längtar och längtar. På semestern ska vi hinna prata, leka, njuta, laga den goda maten, läsa böckerna, umgås med vänner vi sällan träffar, uppleva äventyr, träna och för en gångs skull hinna sova ut. Ledigheten kan ta kol på oss på grund av alla krav vi lägger på oss själva. Och inte nog med hur vi själva vill använda tiden till att förbättra oss på olika sätt, så ska vi också se till att våra medmänniskor är nöjda och glada med den gemensamma ledigheten. 

Var femte svensk känner sig inte utvilad efter ledigheten, visar en undersökning bland svenskar som har gjorts på uppdrag av Dina Försäkringar. Och så kan vi ju inte ha det. Börja därför som alltid med att se på dig själv. Hur vill DU ha det? Vad är viktigt för DIG? Är det att umgås med vänner under lugna former, prioritera då bort disken efter maten eller se till att alla hjälps åt. Är det att läsa den där boken du längtat efter, skippa då att laga den avancerade potatissalladen eller låt någon annan göra det.

Här kommer några tips på hur du slappnar av på semester:

  • Varva upp, för att varva ner
    Ta det lugnt hemma de första semesterdagarna i stället för att åka iväg redan första dagen.
  • Lev i verkligheten
    Glöm bilden av att alla ska vara glada, solen skina, kläderna vara rena och hemmet städat – den kräver för mycket jobb och gör bara att alla gå runt med en klump i magen av press och frustration. Vi är människor som har känslor, humör och tankar. Vädret kan vi inte göra något åt och en disk- eller tvätthög, damm i hörnorna eller tandkrämsfläckar kvar i handfatet tyder bara på att tiden används till det den ska på semestern – kravlös ledighet!
  • Hjälps åt!
    Vissa saker måste trots allt göras även om man inte jobbar. Till exempel att gå ut med soporna, handla och laga mat (även om den är enkel). Lever du tillsammans med andra människor – gör ett schema. Minska kraven på vad som ska göras, men dela upp den lilla listan efter förutsättningar och prata om vikten att ni hjälps åt.
  • Skippa träningskravet
    I samhället råder nu en stor träningstrend som på det hela taget är bra för folkhälsan, men som med allt som ökar på de personliga kraven måste vi förhålla oss rimligt även till träningen. Du behöver inte kunna springa en mil, gå på händer, stå i plankan i fem minuter eller göra en perfekt solhälsning. Fysisk träning är fantastisk om den görs efter dina förutsättningar så att du får energi och styrka så att du klarar av att leva livet på det sättet du vill. Skippa därför pressen på att hela tiden förbättra dig i träningen. Promenera för att du VILL, gör yogan för att du mår BRA, lyft vikterna för att du NJUTER av att känna dig starkare etc. Men släng omvärldspressen i sophinken. Det som sker på instagram sker på instagram. Det som sker i ditt liv, med din värdefulla tid sker där, för att DU bestämmer det och för att DU mår bra av det. Glöm aldrig det.
  • Umgås när orken finns
    Ibland kan projektledningen inför en dag – eller på semestern gärna en hel helg eller vecka – med vänner, suga musten ur en. Resor, middagar, sovplatser, aktiviteter mm mm gör att jobbet verkar som en vilsam dröm i jämförelse. Så varför inte tänka om. Umgås i kortare doser, sänk kraven på vad som måste ingå i umgänget, kanske kan ni äta fil med jordgubbar till lunch och inte den där grillade siken med romsås. Kanske kan ni hänga i en park med en termos kaffe, kanske är det knytkalas, eller kanske, kanske säger du helt enkelt att du inte riktigt har ork till annat just nu än att ligga på sofflocket och kolla rakt fram i ett tag och det är HELT OK, för det om något kan vara ledighet för dig och din kropp.

Källor: Må Bra, Dagens nyheter, amelia.se, Morgonstudion SVT.