Så är den här, hösten, med allt vad det innebär i form av mörker, regn och tilltagande kyla. Hur ska vi hålla oss pigga och friska genom kommande månader egentligen? Här kommer knepen!

När soltimmarna blir allt färre och kylan tränger på är det lätt att rationalisera bort sina vanliga rutiner för de där nya, höstliga, som ofta innebär aktiviteter som är av det lugnare slaget. Men hur mycket soffan och filten än lockar, är det bäst för oss att behålla aktiviteten uppe för att inte trötta ihop totalt. Det visar sig nämligen att vi genom att skapa en negativ tankespiral kring hur trötta vi är hela tiden, faktiskt gör oss trötta. Vi bör istället tänka på hur vi kan bli pigga. Helt enkelt byta tankesätt och börja känna motivation och lust till ett roligt och piggt liv – även under de mörkare månaderna.

De flesta drabbas av mörkertrötthet
Ungefär 3–4 procent av människor boende i Sverige blir allvarligt deprimerade på hösten, medan cirka 20% får tydliga känningar av nedstämdhet som märks genom ökat sömnbehov och svårighet att fokusera på uppgifter. Utöver dessa grupper känner de allra flesta på ett eller annat sätt av årstidsväxlingen, främst genom trötthet och olust att aktivera sig.  Vissa saker hjälper oss dock att behålla energin.

Fysisk aktivitet
Jogga, promenera, cykla, träna styrka, simma eller rör på dig på annat sätt. All form av fysisk aktivitet ökar energin i oss. Dessutom sover vi bättre när vi tränar, vilket i sin tur gör oss piggare.

Sov!
Det behövs ingen förklaring, vi blir tveklöst piggare av en god natts sömn.

Frisk luft och dagsljus
Har du möjlighet, sätt dig vid ett fönster att jobba under några timmar om dagen, ta en lunchpromenad, eller varför inte –initiera promenadmöten med kollegorna.

Iskall morgonrutin
Börja dagen med träning, det räcker med en solhälsning, några situps, armhävningar eller en kort promenad. Avsluta med en kalldusch som enligt forskning från bl a University of California visar att såväl huden, musklerna och hjärnan får en rejäl hälsopush. 

Ha kul!
Att skratta frigör hormoner som ökar immunförsvaret och ger dig en energipush. Umgås med människor du mår bra av, titta på roliga filmer/serier, läs roliga böcker eller kolla på stand up.

Ät gott och lokalt
Att äta mindre portioner, flera gånger om dagen är oavsett årstid en lyckosam matrutin för att matsmältningen och blodsockernivån ska hållas i schack. Ät säsongsbetonade grönsaker från Sverige som inte har rest över hela världen, utan ha kvar alla vitaminer som är välgörande för hela dig.

Sprid god stämning
Att hjälpa sina medmänniskor, hälsa på personer du möter, ge komplimanger och bjuda på sig själv gör både dig och din omgivning glada och därmed även pigga.

 

Källor: Må Bra, DN, Hälsobutiken, Topphälsa, Sydsvenskan